Bloggen voor je bedrijf? Doen!

create-2

Bloggen voor je bedrijf? Doen!

Je hebt het vast al eens gelezen: bloggen voor je bedrijf is een goed idee. Maar waarom eigenlijk? En hoe pak je dat aan? Bregje geeft je een aantal handige tips!

Waarom zou je bloggen voor je bedrijf?

Je website is een online visitekaartje, waarop (potentiële) klanten alle informatie vinden over jouw product en/of dienst. Je wilt de pagina’s overzichtelijk houden en vult ze met concrete, relevante informatie over wat je aanbiedt. Maar stel nou dat je een hartstikke leuke winkel in kleding en accessoires hebt. Waar vertel je dan over de nieuwste trends, tips voor de styling van je outfit of je favoriete producten? Juist ja, op je blog!

Voordelen van bloggen voor je bedrijf:

Bloggen voor je bedrijf heeft veel voordelen:

  • Je kunt jouw kennis en expertise delen;
  • Je content blijft vindbaar en zichtbaar zolang je website in de lucht is;
  • Het helpt om gevonden te worden in zoekmachines als Google;
  • Blogs zijn deelbare content;
  • Je kunt jezelf onderscheiden binnen je branche/markt.

Genoeg reden om ermee aan de slag te gaan dus!

Waar kun je over bloggen op je website?

Een blog is dus het verlengde van de info op je website. Je kunt er jouw expertise laten zien en je klanten inspireren, motiveren en op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen. We blijven nog even bij de winkel in kleding en accessoires. Onderwerpen waar je over kunt bloggen zijn bijvoorbeeld:

  • De nieuwste trends in jouw vakgebied;
  • Antwoorden op vragen die je ideale klant heeft. Bijvoorbeeld:
    • Hoe combineer je verschillende prints met elkaar?
    • Hoe draag je een maxi-jurk?
    • Wat is de perfecte outfit voor een bruiloft?
    • Hoe onderhoud je je sieraden?
  • Stijlen en specifieke items;
  • Onderhoud van kleding.

Je leest het al, er is van alles mogelijk en je kunt zelf onderzoeken wat jouw klant interessant vindt om te lezen of waar ze op zoeken. Maak voor jezelf een bestand aan op je telefoon of computer en zet daarin vragen die je van klanten krijgt. Noteer actuele onderwerpen en alle inspiratie die je om je heen opdoet. Zo heb je altijd onderwerpen bij de hand.

Schrijf een blog die bij je bedrijf past

In het begin kan het even zoeken zijn. Hoe schrijf je zo’n blog, wat moet je er allemaal in zetten? Het belangrijkste is dat de blog past bij jou en je bedrijf en dat de lezer er iets aan heeft. Dat kan de ene keer inspiratie zijn, de andere keer is het ter vermaak of om er iets van te leren. Ga niet alleen schrijven om in Google gevonden te worden, want dan mist je blog vaak de sprankeling die jou als ondernemer zo uniek maakt! Geef de lezer echt waarde.

Hoe schrijf je een blog voor je bedrijf?

Bloggen leer je door te doen. Je moet het letterlijk in de vingers krijgen. Leg de lat daarom ook niet te hoog voor jezelf, begin, leer en groei.

Laten we stap voor stap kijken hoe je een blog opzet:

Begin met een leeg Word-bestand en zet hierin een globale opzet. Wat is het onderwerp van je blog? Welke onderdelen moeten erin? Zet ze als losse kopjes neer.

Vervolgens ga je die kopjes uitwerken. Zet je wekker op een kwartier en ga schrijven. Niet corrigeren, niet schrappen, gewoon schrijven wat je wilt vertellen. Structuur breng je later aan.

Heb je alles verteld wat je wilt vertellen? Dan leg je het hele stuk even weg en ga je iets anders doen. Pak het er later op de dag of de volgende dag weer bij. Vaak schieten je namelijk later nog dingen te binnen die je er ook in wilt zetten, die kun je dan mooi toevoegen.

Is de inhoud compleet? Dan is het tijd voor structuur. Begin met een duidelijke introductie, waarin je vertelt waar de blog over gaat. Vervolgens komt de kern, bijvoorbeeld met een korte uitleg over het onderwerp, de oplossing/je tips/de inspiratie en je sluit af met een korte samenvatting. Laat je blog lezen door iemand in je omgeving. Op een gegeven moment zit je zelf zó diep in het onderwerp en de tekst, dat je het overzicht kwijt kunt raken. Dan geeft een frisse blik van buitenaf weer nieuwe inzichten.

Wil je meer leren over bloggen voor je bedrijf? Lees dan ook eens deze blog van Bregje.

Klaar? Plaatsen maar!

Is je tekst compleet, foutloos en naar wens? Dan kun je hem op je website gaan plaatsen. De meeste websites werken met WordPress, waarin je gemakkelijk blogposts kunt plaatsen. Je kunt tussenkopjes maken in verschillende groottes, opsommingen invoegen en afbeeldingen toevoegen. Vooral dat laatste is belangrijk. Een foto versterkt je verhaal en nodigt uit om door te klikken. Zorg dus voor een passende foto boven het artikel.

Bekijk het voorbeeld van je blog en haal de laatste (typ)foutjes eruit of pas de teksten nog wat aan. Heeft het artikel een goede url (link)? Bijvoorbeeld: www.bebrandtastic.nl/bloggen-voor-je-bedrijf en niet www.bebrandtastic.nl/12345. Deze permalink helpt namelijk ook mee in de vindbaarheid in zoekmachines!

Is je blog helemaal goed? Dan kun je hem inplannen of direct publiceren. Je kunt het linkje dan opnemen in je nieuwsbrief en plaatsen op social media, zodat je je klanten kunt inspireren! Blogs zijn ook ideaal om op een later moment opnieuw te delen, zeker als je over een tijdloos onderwerp schrijft!

Heb je een leuke blog geschreven? Deel het linkje hieronder, we komen graag lezen!

Delen? Ja graag!

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Krijg alle tips in je mail

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geen spam, alleen berichten met mooie aanbiedingen en handige tips.

Meest gelezen berichten

Maak die brandtastische start voor je bedrijf

Download het e-book met alle tips vandaag nog!