10 fouten van ondernemers waar wij je graag voor behoeden

10 fouten waar je als ondernemer van kunt leren

10 fouten van ondernemers waar wij je graag voor behoeden

Het ondernemerschap is geweldig! Je hebt de vrijheid om je eigen koers te kiezen, je bepaalt je eigen werkplek, werktijden en planning en je doet wat je het allerleukste vindt. Maar, dat gaat niet altijd zonder slag of stoot… Als ondernemer maak je ook fouten. Yup, ook jij. Is dat erg? Nee hoor! Van fouten kun je leren. Cliché, maar waar. Wij vertellen over veel gemaakte fouten en hoe je ze kunt voorkomen.

Geen duidelijke afspraken maken

Stel, je bent tekstschrijver. Je hebt een offerte naar een klant gestuurd en je krijg akkoord. Yes! Je gaat enthousiast aan de slag en na een tijdje begint het gedonder. De klant wil steeds weer aanpassingen in de tekst. Je zit inmiddels aan versie acht, de geschatte uren zijn al lang en breed op en je bent de wanhoop nabij. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

De oplossing: Leg alles vooraf duidelijk vast in je offerte of samenwerkingsovereenkomst. Hoeveel correctierondes bied je? Welke diensten en werkzaamheden zitten in de prijs inbegrepen? Waar reken je een extra tarief voor? Zorg dat dit allemaal is dichtgetimmerd, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Dit geldt uiteraard niet alleen voor tekstschrijvers, maar voor iedere ondernemer. Verwachtingen managen scheelt je achteraf een hoop gedoe én je kunt de klant altijd nog verrassen met iets extra’s.

Een te lage prijs op de offerte zetten

We gaan nog even verder met die offerte. Daar zet je alle werkzaamheden en/of de inhoud van je pakket op en natuurlijk de bijbehorende prijs. Die prijs vertegenwoordigt een aantal dingen:

  • jouw expertise;
  • jouw tijd;
  • jouw werkzaamheden;
  • het eindproduct.

Het is, zeker in het begin, spannend om een prijs neer te zetten voor het werk dat je gaat leveren. Je denkt al gauw: ze zullen me wel te duur vinden. Of: vraag ik niet te veel? Je bent geneigd om een lage prijs neer te zetten, want die ander zei toch dat hij weinig budget had? Lang verhaal kort: je levert uiteindelijk een berg werk, waarvoor je onderaan de streep een tientje per uur verdient. Bruto welteverstaan.

De oplossing: Jij bepaalt je prijs. Je mag er voor gaan staan en hoeft niet te denken in belemmeringen. Als de prijs voor jou goed voelt, is het goed. Onderbouw de prijs door duidelijk uit te leggen welke werkzaamheden en diensten bij erbij inbegrepen zijn. Zo laat je de waarde zien. 
Vindt een klant je te duur? Vraag dan waar dat oordeel op gebaseerd is. Vaak kun je jouw offerte dan nog verder toelichten en de mening van de klant daarmee veranderen. En zo niet? Dan is het niet jouw klant. 

Je onderbuikgevoel negeren

Zweverig? Nee hoor! Je intuïtie of je onderbuik zijn echt hele goede raadgevers. Een voorbeeld: je komt in contact met een klant, die jou bij toeval tegenkwam op social media. Of via een kennis van de bakker. Anyway, deze klant wil graag weten “wat het kost om…”. Je legt uit dat je daarvoor eerst informatie wilt hebben en een kennismaking wilt plannen. Het gesprek verloopt stroef en de klant blijft hameren op die prijs. Je gaat uiteindelijk lager zitten dan je eerst wilde, waardoor de prijs eigenlijk niet in verhouding is tot het werk dat er geleverd moet worden. Jij raakt daardoor van slag en gaat toch met de klant in zee, want hé, elke euro is er een, toch? 

Vervolgens ontstaat er een moeizame samenwerking die jou veel energie kost en waar je geen lekker gevoel aan overhoudt. 

De oplossing: Luister naar je onderbuikgevoel. Voelt het niet goed om met een klant samen te werken? Dan mag je nee zeggen. Er is niemand die je daarvoor zal straffen, de wereld vergaat niet en je bewaakt je eigen grenzen. En het geld dat je daardoor niet binnenkrijgt dan? Dat komt er dan door een klant die wél bij je past en die bereid is om te investeren in de waarde die jij biedt. 

Overal ja op zeggen

Dit hangt samen met je onderbuikgevoel. We gaan er nog iets dieper op in. Als startende ondernemer ga je vol enthousiasme aan de slag. Je wilt alles aangrijpen wat er op je pad komt en zegt overal ja op.

  • Een netwerkbijeenkomst waar niemand uit jouw doelgroep aanwezig is? JA! 
  • Koffie drinken met een andere ondernemer, zonder echt doel? JA!
  • Werk aannemen dat helemaal niet bij je past? JA!

Het resultaat hiervan is dat je energie en tijd steekt in werk en mensen die totaal geen energie opleveren. Je gaat van koffiedate naar netwerkbijeenkomst en iedere keer denk je: nou, die tijd had ik beter kunnen besteden.

De oplossing: Jij bepaalt waar je je tijd aan besteedt. 

Zo’n netwerkbijeenkomst kan zeker nuttig zijn, als er ondernemers aanwezig zijn die bij je passen. Helaas zijn er genoeg netwerkbijeenkomsten waar je altijd dezelfde ondernemers tegenkomt, die blijkbaar meer tijd op zulke bijeenkomsten besteden dan écht in hun bedrijf te werken. Grote kans dat je daar geen samenwerkingen uit gaat halen. 

Hetzelfde geldt voor werk aannemen waarin je niet heel goed bent. Ik ben bijvoorbeeld geen professionele fotograaf, dus als iemand me vraagt om foto’s voor een website te maken zeg ik nee. Ik schakel een ervaren collega-ondernemer in die prachtige foto’s maakt. Zo gun ik die de ander een mooie klus, ik doe waar ik het meeste energie van krijg en het belangrijkste: ik maak de klant blij! 

Eindeloos koffie drinken met iedereen

“Hoi, ik zag je voorbij komen op LinkedIn en ik zie dat je websites maakt. Ik werk als coach en wil misschien een nieuwe website in de toekomst. Zullen we eens koffie drinken en kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen?”

Je voelt je gevleid, iemand wil met jou werken! Je spreekt met elkaar af en drinkt koffie. Al gauw blijkt dat “in de toekomst” wel een heel ruim begrip is, want degene tegenover je heeft eigenlijk geen concrete plannen om echt te investeren in een nieuwe website. Daar zit je dan: je hebt twee uur koffie gedronken en het heeft je niets opgeleverd. Je voelt ook niet echt een klik en ziet een samenwerking in de toekomst niet tot stand komen. Jammer!

De oplossing: Wil iemand vrijblijvend koffie met je drinken om te zien of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen? Vraag jezelf van tevoren af of er überhaupt een potentiële samenwerking in zit. Is je antwoord nee? Dan ga je niet op de uitnodiging in. Om hier achter te komen kun je ook altijd eerst doorvragen bij de ander.

Je kunt bijvoorbeeld ook een Zoom- of telefoongesprek plannen van een halfuur, waarin je kennismaakt en direct to the point kunt komen. Dat scheelt je een hoop tijd, geld, energie!

Te vaak van aanbod wisselen

Ondernemen is geen dag hetzelfde. Je groeit als persoon en je groeit als ondernemer. Gaandeweg ontdek je wat goed bij je past en wat niet. Dat is te gek! Maar… pas op! Wissel niet elke week van aanbod of van niche, want dat is verwarrend. Stel dat je begint als VA (virtual assistant) op het gebied van mail en planning. Na twee weken denk je: Websites onderhouden vind ik ook leuk. Je verandert je expertise in ‘Web-beheer’ en gaat verder. Weer een paar weken later denk je: tekstschrijven is ook leuk! Dus doop je jezelf om tot tekstschrijver. Hmmm, Facebook, dat is ook interessant. Wacht: ik word Facebook-expert!. En zo ga je verder, steeds van de ene expertise in de ander, je volgers vol verwarring achterlatend…

De oplossing: Veranderen van aanbod kan zeker, maar doe het wel met beleid! Als jij steeds verandert van aanbod wekt dat verwarring op. En dat wil je niet! Je kunt dan beter je werkzaamheden uitbreiden en geleidelijk onderdelen laten vallen. Zo geef je jouw huidige klanten ook het gevoel dat je het werk voor hen nog altijd met veel toewijding en enthousiasme uitvoert. 

Kopiëren wat anderen doen

Je bent enthousiast begonnen aan social media en plaatst af en toe een foto. Poeh, dat is toch wel lastig. Je vindt het moeilijk om onderwerpen te bedenken. Hé, die collega-ondernemer heeft een goede post! Je kopieert ‘m, maakt er een foto bij en deelt hem op je eigen Instagram. Het staat op internet, dus dan is het openbaar, toch?

De oplossing: Kopiëren is nooit oké! Als je de post van je collega zo goed vindt, kun je hem wel altijd delen. Zo blijft het eigendom van de tekst altijd bij je collega én je support hem of haar door het bericht te delen. Kopiëren mag sowieso wettelijk niet én je slaat de plank mis, want het bericht mist altijd de identiteit en de unieke touch van degene die het heeft geschreven. Ik schreef hier al eens een inspirerende blogpost over.

Vind je het lastig om zelf onderwerpen te bedenken en hier vervolgens berichten van te maken? Neem dan een content-expert of tekstschrijver in de arm, die je daar met veel liefde mee helpt! Als je eenmaal de smaak te pakken hebt, gaat het vanzelf, echt!

Gratis werken

“Hé! Jij maakt toch logo’s? Kun je me helpen aan een nieuw logo? Ik heb alleen geen budget, maar ik zal het wel voor je delen op social media!”

Je voelt ergens wel aan dat je dit niet moet doen (hallo onderbuik!). Maar je kent elkaar al langer en een stemmetje in je hoofd zegt dat je diegene niet teleur kan stellen.

Je maakt het ontwerp en vervolgens blijft het stil. Geen bedankje. Geen bericht op social media, helemaal niks. Na een tijdje zie je dat het logo overal wordt gebruikt. 

De oplossing: Jouw schoorsteen moet ook roken, net als die van de ander. “Geen budget” is eigenlijk “ik wil niet investeren.” Natuurlijk kun je er altijd voor kiezen om een goed doel te ondersteunen met gratis werkzaamheden, maar voor andere ondernemers raden wij je aan om er eens heel goed over na te denken.

Ondernemen kost geld, je zult moeten investeren. Jouw bedrijf draait ook niet op gebakken lucht en we hebben nog geen hypotheekverstrekker gevonden die ‘gratis exposure op social media’ als maandelijkse betaling aanneemt. Ga dus voor je prijs staan en bepaal zelf voor wie je werkt. 

Te veel en te snel willen

Als ondernemer sta je nooit stil. Soms moeten er aanpassingen gedaan worden, of ben je toe aan verandering. Je wilt het liefst alles tegelijk, zoals een nieuwe website, een nieuw logo, een ander aanbod en nieuwe reclamematerialen. Je wilt dat het liefst direct doen en als het even kan binnen een uur ook nog. Het gezegde haastige spoed is zelden goed komt hier wel van pas. Door je snelheid ga je als een kip zonder kop te werk, waardoor je met slechte kwaliteit drukwerk, een net-niet-logo, een halfbakken aanbod en een bak minder geld eindigt.

De oplossing: Geduld is een schone zaak. Neem de tijd om wijzigingen goed en met beleid door te voeren. Dat betekent dat je kleine stappen zet en kijkt wat er nodig is om je gewenste doel te behalen. Is het alleen het logo of die website? Of moet je nog een paar stappen terug om te kijken hoe je basis ervoor staat? Maak een planning en stel prioriteiten. Door kleine stappen te nemen behaal je uiteindelijk grootse resultaten!

Geen duidelijke branding

Is jouw merk herkenbaar voor anderen? Of heb je geen logo, huisstijl en uitstraling die 100% bij je passen? Schrijf je de ene week je teksten op de website in comic sans en de andere week in arial? Dan weer in roze, dan weer in paars? Heb je een zelf geknutseld logo als profielfoto? Dan is de kans groot dat mensen je niet gaan herkennen en zich niet aan je binden. Je identiteit is niet duidelijk en roept vragen op.

De oplossing: Neem bijvoorbeeld Coolblue. Zij hebben een ijzersterke branding die tot in de puntjes is doorgevoerd. Van de reclames tot de busjes en vrachtauto’s, van de winkels tot de website: overal zie je blauw met wit en oranje. Ze hebben hetzelfde lettertype, dezelfde tone of voice, alles klopt tot in de puntjes. Dat is ook wat jij met jouw branding wilt bereiken! Een uitstraling die 100% klopt en vooral heel goed bij jou en je bedrijf past!

Hoe je die branding creëert leren wij je graag tijdens ons live-event! Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en hoor als eerste wanneer het event plaatsvindt, zodat jij jouw ticket kunt bemachtigen! 

Alle voorbeelden in deze blog zijn fictief en geschetst om de situaties kracht bij te zetten.

Delen? Ja graag!

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Krijg alle tips in je mail

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geen spam, alleen berichten met mooie aanbiedingen en handige tips.

Meest gelezen berichten

Maak die brandtastische start voor je bedrijf

Download het e-book met alle tips vandaag nog!